top of page

C7 (19.-25. maaliskuuta)

Isäntä: Suomi

PÄIVÄ 1 - Erasmus-tiimit saapuivat Kivikon kouluun! Koko Kivikon koulu toivotti vieraat tervetulleeksi lämpimällä juhlalla, jossa Kemin kuningas ja kuningatar julistivat Erasmus-viikon avatuksi. Esikoululaiset esittivät perinteistä laulua ja tanssia ja neljäsluokkalaiset soittivat laulua kanteleella, perinteisellä suomalaisella soittimella. Juhla huipentui yli 200 osallistujaan tanssimaan suomalaista "letkajenkkaa" koulun pihalla lumeen piirretyn Suomen kartan ympäri.

Kaikki Erasmus-opiskelijat pelasivat lumijalkapalloa ja Kinballia tutustuakseen toisiinsa. Iltapäivällä Erasmus-ryhmällä oli opastettu kierros Kemissä ja vieraili Kemin historiallisessa museossa ja kirjastossa.

PÄIVÄ 2 - Päivä alkoi Kemin Lastenkulttuurikeskuksen opiskelijoille järjestämällä neulahuovutuspajalla. Opettajilla oli mahdollisuus vierailla suomalaisten opettajien pitämillä tunneilla.

Ulkona tauon jälkeen osallistujat pitivät esitelmiä aiheesta "Kuinka kierrätämme koulussa". Klo 12.00 Metsä Groupin Biotuotetehtaan varatoimitusjohtaja esitteli uuden biotuotetehdasprojektin. Hän puhui metsätaloudesta ja metsäteollisuudesta kestävän kehityksen ja luonnonsuojelun näkökulmasta.

iltapäivällä ryhmä vieraili Lumilinnan Talvipuistossa, jossa tehtiin lumista toimintaa ja tehtiin suomalaisia makkaroita avotulella.

PÄIVÄ 3 - Suomalaiset oppilaat olivat tehneet valikoiman maskotteja Suomen Erasmus-viikkoon. Erasmus-opiskelijat pääsivät äänestämään ja tittelin voitti munapakkauksen kettu.

Kaikki viisi maata pitivät paneelikeskustelun aikana kestävän kehityksen puheen.

Tauon jälkeen alkoivat "Go Green" -työpajat. Ensimmäisessä työpajassa oppilaita kannustettiin kierrättämään vanhoja t-paitojaan uudeksi. Toinen työpaja oli hukkaruoan muuttamisesta hyvää ruokaa. Paikallisten supermarkettien ylijäämäruoka valmistettiin nuotiofoliopakkauksiin, jotka olivat valmiita käyttöön iltapäivällä.

Iltapäivä vietettiin luonnossa, jäätyneen meren äärellä ja rannalla. Kaikki Erasmuslaiset tutustuivat pilkkimiseen, lumikenkäilyyn, pannukakkujen tekoon avotulella, makkaran syömiseen ja tietysti nuotiofoliopakkauksiin.

PÄIVÄ 4 - Vierailu Rovaniemellä. Tiedekeskus Pilke tarjosi meille erinomaisia käytännön kokemuksia metsätaloudesta, metsäteollisuuden kestävyydestä, monista uusista puuinnovaatioista ja metsien kulttuurisesta merkityksestä suomalaisille.

Tiedekeskus Arktikum toi vierailijoille paljon uusia oivalluksia pohjoisen luontomme ja kulttuurimme piirteistä.

Rovaniemen opastettu kierros antoi meille paljon tietoa, erityisesti Alvar Aaltosta ja hänen arkkitehtuuristaan.

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, kauan odotettu pysähdys napapiirille ja Joulupukki oli tiematkamme huippu!

PÄIVÄ 5 - Aamulla pidettiin animaatiotyöpajoja lapsille, mahdollisuus vierailla tunneilla aikuisille ja tapaaminen koordinaattoreille. Lounaan jälkeen bussi ajoi kaikki Erasmuslaiset tutustumaan Tornion (Suomi) ja Haaparannan (Ruotsi) ystävyyskaupunkiin.

Iltapäivällä Kivikon vanhempainyhdistys järjesti koulun pihalla tapahtuman vierailijoille ja isäntäperheille. Lapset ja perheet saivat viettää aikaa yhdessä ja nauttia ulkoilusta. Samaan aikaan vierailevat opettajat pääsivät kokeilemaan talviuintia ja saunaa. Illalla oli jäähyväisten aika. Me kaikki saimme uusia ystäviä ja mahtavia muistoja elämään.